طبق مطالعات و نظرسنجی‌ها، اکثر مدیرانی که به تازگی ارتقا شغلی پیدا کرده و به سمت مدیریت یک تیم رسیده‌اند، در رفتار و رهبری تیم خود اشتباهاتی را انجام می‌دهند که در طی زمان منجر به ناکارآمدی سیستم و نارضایتی کارمندان می‌شود.
نزدیک به 50 درصد از مدیرانی که به تازگی ارتقا شغلی پیدا کرده‌اند این اشتباهات را انجام می‌دهند.

 

اشتباه 1: همیشه در صحنه نیستید!

قدرت و موقعیت شغلی شما تأثیر زیادی بر نحوه رفتار اطرافیان با شما دارد. پس از ارتقای شغلی اعضای تیم توجه بیشتری به گفتار و اعمال شما خواهند داشت. وقتی این موضوع را نادیده بگیرید، فرصت اینکه دیگران از رفتارهای شما الگوبرداری مثبت داشته و شما را جدی بگیرند از دست خواهید داد.

راهکار جلوگیری از این موضوع و عملکرد بهتر: خودشناسی بیشتری داشته باشید و رفتارهای خود را با دقت بالایی مدیریت کنید. اگر می‌خواهید در جلساتتان ایده‌ای را به اشتراک بگذارید، با جمله «من فقط با صدای بلند فکر می‌کنم» پیش‌دستی و آن را مطرح کنید، با این کار هم ایده را مطرح کرده‌اید و هم در صورت‌جلسات، کلماتتان به‌عنوان موارد اقدام و به اشتباه ذکر نخواهد شد.

 

اشتباه 2: انتخاب غرور بجای تواضع و همکاری تیمی

تظاهر به دانستن چیزهایی که نمی‌دانید می‌تواند منجر به از دست رفتن فرصت‌های یادگیری، تصمیم‌گیری‌های نادرست و کاهش اعتماد و اعتبار شما نزد تیمتان شود.

راهکار جلوگیری از این موضوع و عملکرد بهتر: فروتن باشید. شما نمی‌توانید همه چیز را بدانید، رهبری خوب به معنی پرسیدن سؤالات متفکرانه برای از بین بردن شکاف‌های معلومات شما و استفاده از دانش متخصصین تیم شماست. کنجکاو باشید، کمک بخواهید و به بازخوردها توجه کنید، این کار به رشد شما به عنوان یک مدیر کمک بسیاری خواهد داشت.

 

اشتباه 3: نادیده گرفتن برخی از نظرات اعضای تیم

تصمیمات شما بر افراد زیادی تأثیرگذار خواهد بود. در نظر نگرفتن نظرات افراد با سمت بالاتر و یا پایین‌تر از شما که به نوعی در همکاری با شما شریک هستند، ممکن است باعث شود که بینش‌ها و نقطه نظرات متفاوت و ارزشمندی را از دست بدهید.

راهکار جلوگیری از این موضوع و عملکرد بهتر: با افرادی که سمت بالاتر و یا پایین‌تر از شما داشته و به نوعی در همکاری با شما شریک هستند روابطی دوستانه برقرار کنید. برای کارآمد بودن فعالیت‌هایتان به اتحاد و کار تیمی قوی در سراسر سازمان نیاز دارید.

 

اشتباه 4: فقط به دانسته‌های فعلی‌تان پایبند باشید!

مدیران تازه‌کار غالباَ نمی‌دانند که وظیفه اصلی آن‌ها رشد دادن دیگران است. درک نکردن این موضوع می‌تواند انگیزه و رشد همه افراد را متوقف کند و منجر به فرسودگی شغلی و عملکردی ضعیف شود.

راهکار جلوگیری از این موضوع و عملکرد بهتر: نقاط قوت و علایق اعضای تیم خود را کشف و درک کنید و برای آن‌ها وظایفی تعیین کنید که با اهداف و رشد شغلی‌شان هماهنگ باشد. نیروهایتان را در مواقعی که با چالش مواجه می‌شوند آموزش داده و به آن‌ها در جهت رفع چالش کمک کنید.

 

اشتباه 5: عدم درخواست بازخورد از اعضای تیم

برخی از مدیران بازخورد انتقادی نیروهای خود را نشانه ضعف می‌دانند و سایر مدیران از اهمیت آن برای عملکرد و رشد خود بی‌اطلاع هستند.

راهکار جلوگیری از این موضوع و عملکرد بهتر: به دنبال بازخورد مستقیم و خاص از رئیس و همچنین تیم خود باشید و هر از گاهی نیرو‌های خود را تشویق کنید تا با شما صادق باشند. از نیروهایتان در خصوص پیشبرد مدیریت خود نظر بخواهید، البته لازم است شما نیز پذیرای این نظرات باشید!

 

ترجمه : موسسه مطالعات اقتصادی بامداد

منبع: مجله بیزینس هاروارد